Sinds 20 augustus 2018 nieuwe procedure voor btw-bouwaangifte

Door een wetswijziging is de traditionele btw-bouwaangifte die u als bouwheer moet indienen als u bouwt of verbouwt, verdwenen.

Sinds 20 augustus 2018 nieuwe procedure voor btw-bouwaangifte

Door een wetswijziging is de traditionele btw-bouwaangifte die u als bouwheer moet indienen als u bouwt of verbouwt, verdwenen. Die moest nl. binnen de drie maanden na betekening van het kadastraal inkomen (ki) ingediend worden. Vaak was dat ook een heel papierenwinkel vermits ook facturen, bestekken, plannen, enz. moesten bezorgd worden. Sinds 20 augustus 2018 moeten echter enkel nog specifieke inlichtingen over het pas opgerichte/verbouwde gebouw verstrekt worden. Daartoe zou er nog een modelformulier komen via een afzonderlijk K.B.. Dat K.B. is onlangs verschenen in het Belgisch Staatsblad, nl. op 20 juni 2019.

De nodige gegevens moet niet meer ‘automatisch’ overgemaakt worden. Enkel bij een verzoek om inlichtingen moet de info uiterlijk binnen de drie maanden vanaf de datum van de betekening van het ki verstrekt worden. De nodige info moet in principe elektronisch bezorgd worden, maar de nodige webapplicatie is momenteel nog niet beschikbaar. Dat neemt echter niet weg dat de inlichtingen moeten kunnen verstrekt worden.

In tussentijd moet bij de btw-dienst die bevoegd is voor de gemeente waar de nieuwbouw gelegen is, de specifieke inlichtingen bezorgd worden aan de hand van een formulier. Heeft u dus een vraag om inlichtingen ontvangen, dan krijgt u daarbij in principe het in te vullen formulier. Het ingevulde en ondertekende formulier moet dan via de post naar uw bevoegd btw-kantoor verzonden worden. Via een e-mail, met het voorafgaandelijk ingevulde, ondertekende en ingescande documenten in bijlage is echter ook toegelaten.